Review of Oppo Udp-203 With Clones Audio Linear Psupd

Dit is een beetje een vreemde eend in de bijt. Het is namelijk geen review van een compleet apparaat voor in je thuisbioscoop, maar voor een modificatie voor een van de beste en populairste UHD Blu-ray Disc spelers van dit moment: de OPPO UDP-203. JVB Digital vroeg me deze voeding van het Chinese Clones Audio te monteren én te testen.

PSUPD - Een ringkernvoeding

Het eerste wat opvalt aan de voeding is dat deze veel zwaarder is uitgevoerd en is voorzien van een ringkern trafo. Ik ben geen techneut, maar over het algemeen levert een ringkern 'schoner' stroom aan het apparaat waarin deze is gemonteerd. Een dergelijke voeding is efficiënter en pikt minder storing op. Daarnaast kan een ringkern beter omgaan met piekspanningen. Wel zijn ze wat duurder om te produceren en om die reden vind je ze vaak alleen terug in betere hifi-componenten. Maar is dit ook een goede ringkern trafo?

PSUPD - Inbouwen

Het inbouwen van de PSUPD is op zich een fluitje van een cent. Met het juiste gereedschap is het binnen vijf minuutjes gepiept. De schroefjes aan de zijkant en achterkant van de OPPO schroef je los zodat de bovenkant eraf kan en je volgt verder de instructie dice ook op de site van Clones Audio is te vinden. Het is echt heel eenvoudig. Je OPPO wordt meteen bijna anderhalve kilo zwaarder! In verband met garantie e.d. zal JVB de voeding in je speler inbouwen. Ook kun je, als je nog geen OPPO UDP-203 in bezit hebt, meteen een variant met deze voeding aanschaffen.

PSUPD - Testopstelling

Even vooropgesteld; ik heb geen meetapparatuur en geef hier mijn bevindingen weer puur afgaand op mijn eigen zintuigen. Ik kan niets onderbouwen met keiharde cijfers. Wel is de examination uitgevoerd op high-cease apparatuur.

De testopstelling bestaat uit:

  • AudioControl Concert AVR-9 receiver (nieuw en high-end)
  • Pioneer VSX-919 receiver (oud en niet high-finish)
  • LG OLED55E6V televisie
  • OPPO UDP-203 met én zonder de PSUPD
  • Scansonic MB3.five fronts
  • Scansonic MB center
  • Scansonic MB1 surrounds
  • Velodyne SPL-1200 subwoofer
  • AudioQuest Rocket 44 speakerkabel
  • JKE Hifi speakerkabel
  • PureCable speakerkabel
  • AudioQuest HDMI-, cinch- en stroomkabels

PSUPD - Bevindingen beeldkwaliteit

Ik heb persoonlijk geen hele grote verbetering gezien in beeldkwaliteit. Het beeld oogt net wat rustiger, maar het is marginaal en het kan ook een neveneffect zijn. Misschien wil ik de verbetering wel zien. Beeldkwaliteit is altijd een lastig punt. Dat is het bij een exam van HDMI-kabels en dat is het nu ook. Dus ja, ik zie verbetering, maar kan het niet aantonen of vastleggen.

Met dank aan vaste klant H.F. van JVB, kan ik ook diens persoonlijke review delen. Om privacy-redenen wil hij niet met zijn volledige naam worden genoemd. H.F. maakt gebruik van gekalibreerde apparatuur en is een echte videofiel.

Na drie weken is het dan zover: het testen kan beginnen. De originele voeding wordt weer teruggeplaatst en ik sluit de OPPO aan met de meegeleverde netkabel. Tja, wat moet je dan zeggen? Als ik niet beter zou weten, zou ik hier tevreden mee zijn. Scherpte, kleur en dissimilarity zijn boven enige twijfel verheven. Bewegingen worden keurig afgehandeld. De OPPO maakt zijn toprecensies en vijf sterren zonder meer waar en voor 850 euro krijg je zonder verdere investeringen een hele fijne speler die garant staat voor jaren kijkplezier.

Maar dan toch maar eerst een andere netkabel geprobeerd. Als eerste is de Audiomaat 2DW aan de beurt. Het is een onafgeschermde kabel, of liever gezegd drie separate kabels van ii mm2 elk. Het beeld wordt een fractie scherper, de doortekening van donkere kleuren is beter en het dissimilarity is helderder en leidt tot frissere kleuren.
De 2DW ref laat een nog scherper beeld zien. Geschikte scènes beginnen een 3D-karakter te krijgen. Total shot gezichten beginnen levensecht te worden en zijn al bijna aanraakbaar. De kleuren zijn mooi verzadigd en het contrast wordt iets zachter en romiger. Het geluid verandert niet, althans door mij niet waarneembaar. Het beeld dus wel. Hierna wordt de nieuwe voeding geplaatst.

Gezien de ervaring met de originele voeding, laat ik de standaardkabel verder maar buiten beschouwing en begin ik direct met de 2DW. Aan de beeldkant is de scherpte verder toegenomen. Kleuren zijn krachtig, gradaties zijn romig en er is een duidelijke toename van het kleurdetail. In de serie Nobel is het gezicht van de vrouwelijk hoofdpersoon een aantal malen schermvullend in beeld. Alle poriën en fijne gezichtshaartjes zijn indrukwekkend goed in beeld. Voor het eerst valt mij nu ook de zeer fijne detaillering in haar oogleden op. Deze had ik eerder nog niet gezien. Ook kleine kleurdetails die door de make-upwardly worden veroorzaakt worden waarneembaar. In een scène van Hollands Hoop is een oude verwaarloosde deur te zien. Hierop bevinden zich fijne stoflaagjes die tot subtiele kleurverschillen in de Cb en Cr kanalen leiden. Het is een genot om te zien hoe mooi en subtiel die worden weergegeven. Tegelwanden glimmen zo levensecht dat ik er een doekje overheen zou willen halen. In een andere scène zien nosotros een zeedijk met daarboven een rijk genuanceerde Hollandse wolkenlucht. Twee meisjes met lichte kleding lopen daar vergezeld door een donker paard tegenop. De huid van het bijna zwarte paard toont details dice mij nog niet eerder waren opgevallen. De lichte kleding van de meisjes en de rijk genuanceerde wolkenlucht blijven goed doortekenend. Het 3D-effect is bijna niet te geloven. Het lijkt alsof je zo in je Television set kunt stappen. In andere scènes zie ik dit diepte-effect ook. Gamma en dissimilarity zijn zodanig goed dat sommige objecten lijken te gloeien met hun eigen licht.

Dit zijn precies elementen van de Heilige Graal waar ik naar op zoek ben: 1) een zodanige scherpte dat er driedimensionaliteit ontstaat, 2) een gamma dat objecten met een soort eigen licht lijkt te doen gloeien, en 3) een zodanige kleurdetaillering dat de Cb en Cr kanalen de scherpte van het Y-kanaal gaan ondersteunen.

Als laatste sluit ik nog de 2DW Ref aan. De scherpte neemt nog iets toe, maar kleur en contrast noem ik nu liever anders dan beter. Het gamma lijkt bijvoorbeeld iets te zijn toegenomen en ik realiseer me dat ik nu zo ongeveer de grenzen van mijn mogelijkheden aan het bereiken ben. Voor een nog verdere verbetering is het waarschijnlijk nodig om na elke kabel- of componentverandering de hele keten weer even te kalibreren. Dat gaat me voor nu te ver.

Cyberspace voor ik deze recensie wilde insturen, kwam mijn nieuwe Chromecast Ultra binnen. Uit nieuwsgierigheid heb ik deze aangesloten op de HDMI-ingang aan de achterzijde van de OPPO. Na een aantal dagen kijken kan ik duidelijk zijn: dit is de mooiste Netflix die ik ooit heb gezien. En niet zo maar ietsje mooier, maar duidelijk mooier. Wat hierboven is gezegd over de beeldkwaliteit van Blu-Ray discs geldt dus ook voor Netflix via de Chromecast Ultra. Tot mijn vreugde wordt ook het Dolby Digital Plus signaal van Netflix doorgegeven. De OPPO UDP-203 en de Chromecast Ultra vormen dus een zeer geslaagde combinatie.

PSUPD - Bevindingen geluidskwaliteit

Waar ik persoonlijk bij de beeldkwaliteit eigenlijk nauwelijks verbetering zag, zo anders is het bij het geluid. Het lijkt alsof er een soort sluier van de speakers is gehaald. Het geluid is sprankelender en opener en het geluid komt als het ware meer los van de speakers. Deze toename in kwaliteit en detaillering is bij alle combinaties merkbaar. Dus bij alle gebruikte speakerkabels en bij beide gebruikte A/Five-receivers.

Nadat ik de PSUPD er weer uit had gehaald en de standaard schakelvoeding weer terug had gezet, werd het geluid minder levendig dan daarvoor. Het lijkt er hiermee dus op dat de OPPO UDP-203 in mijn testopstelling met name profiteert bij de audioweergave bij deze modificatie en dat maakt de OPPO UDP-203 mét deze voeding bijzonder interessant voor diegene die de OPPO UDP-205 overweegt. De combinatie van de UDP-203 en de PSUPD is namelijk een stukje goedkoper. Zeker als je je speler uitsluitend digitaal gaat verbinden met je versterker of receiver dan is het het overwegen waard om het verschil in prijs tussen de 203 en 205 in het optimaliseren van andere kabels te besteden. Bij analoge aansluiting is de OPPO UDP-205 een pak beter door de veel betere DAC'south en andere optimalisaties.

PSUPD - Conclusie

Het blijft lastig om zomaar een simpele conclusie aan een dergelijke modificatie te verbinden. Alles is zo sterk als de zwakste schakel in de gehele keten en als ik mijn eigen testresultaten bekijken dan is er zeker een zwakke schakel verruild voor een sterkere. Als ik nog meer zaken in de keten zou optimaliseren zou er wellicht nog meer winst te behalen zijn, zoals een andere voedingskabel aan de OPPO UDP-203 of zelfs een powerconditioner er tussenin. En wellicht had ik ook wat meer verbetering in het beeld gezien als mijn OLED-televisie gekalibreerd zou zijn. Wie weet.

Onder aan de streep is de OPPO UDP-203 voor mijn gevoel echt een flink stuk verbeterd met de PSUPD ringkernvoeding. Of de aanschafprijs deze verbetering rechtvaardigt ligt echt volledig aan je eigen eisenpakket, maar heb je audio- en videoapparatuur uit het hogere segment, dan is de verbetering zeer duidelijk merkbaar en zelfs verbonden met een A/V-receiver uit een veel lager segment is een flinke vooruitgang in de geluidskwaliteit te bemerken.

De prijs voor deze voeding, inclusief inbouw door JVB, is €449,00. Schaf je bij JVB een OPPO UDP-203 aan inclusief deze PSUPD ringkernvoeding, dan bedraagt de totaalprijs €i.239,00. De OPPO UDP-203 zelf is vanaf €849,00 verkrijgbaar.

Bekijk de site van JVB Digital voor meer informatie

Volledige review van H.F. kun je hier lezen

johnstonmarknow.blogspot.com

Source: https://allesoverfilm.nl/hardware/psupd-ultra-low-noise-voeding-voor-de-oppo-udp-203-review/

Belum ada Komentar untuk "Review of Oppo Udp-203 With Clones Audio Linear Psupd"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel